Oppdatert 19.01.10.

Paaske 2009
Finnmark 2009

Påska 2009 (ved Anne)
Litt om været og turene med hundene, pluss litt annet som skjedde i påska i 2009. Temperatur er angitt i grader celsius og gjelder for Skutbergsvea.

04.04.09 Lørdag
Strålende sol fra skyfri himmel. Makstemp: +9,4 og mintemp: -1.1
Påsketur med huskyfolk fra Hamarområdet. Jeg snørekjørte med Imsa og Jøtul. Starta ut fra hundekjørerstadion til Hamar Hundeklubb og gikk 3 km innover løypa.
Noen hadde tunge lass:

Der ble det ordna i stand bål med sitteplass rundt. Pølser og pinnebrød ble grilla på bålet og folk prata og koste seg. Det ble utvekslet mange nyheter og erfaringer.

Ungene lekte. Blant annet kjørte de akebrett og i mangel av bakker brukte de en hund foran.

Bikkjene var stort sett rolige, de fleste lå og slappa av og nøt sol og snø.

Disse to fikk så mye klapp og oppmerksomhet at de rakk ikke å hvile...

Sol, snø, bål, mat og drikke. Kan man bedre ha det?

Det ble noen ordentlig koselige timer rundt bålet, før en etter en måtte bryte opp og sette nesen hjemover. Dette frister til gjentakelse. Jeg tok korteste løype tilbake, mens hundespannene gikk hele runden som er på 8 km. Passe tur i dag som det var så varmt.

Får låne Prikken (en siberian) av Birgit Alhaug i påska. Desverre ble han litt halt i dag.
Mer om Prikken på Vikerkollen kennel.

***********************************************************************************
05.04.09 Palmesøndag
Sol i dag også, men mer disig, og en kald trekk senker temperaturen. På ettermiddagen blir det mer skyer og det blåser mer. Makstemp: +7,9 og mintemp: -1,7.
Ingen tur i dag for det er en del som må ordnes til Jon skal til Sverige på villsvinjakt på tirsdag. Blant annet ble Fi sendt til foreldrene til Anne, fordi Rita og Skaidi kommer på besøk noen dager. Så reiste vi til Bjørn for å skifte til sommerdekk på bilen som mannfolka skulle bruke til Sør-Sverige. Bjørn og Marit har Fauvevalper nå, så de fikk vi også hilse på.

Prikken synes det er greit i hundegården i Skutbergsvea. Selv om det er dumt at Guri har løpetid, og er utenfor hundegården.

06.04.09 Mandag
Strålende sol og helt nydelig. Makstemp: +9,0 og minimumstemp: -1,5. Snødybde målt til 70 cm.
Oppdaga at Jøtul har fått løpetid. Dette blir interessant. Hannhund på besøk og to tisper med løpetid!

Rita og Skaidi kom utpå dagen, de skal være her til fredag på påskeferie. Da Rita hadde fått bagasjen inn på gjesterommet vårt tok vi med oss Skaidi, Imsa, Jøtul og Guri og snørekjørte i løypa i Åset-marka, en del av løypenettet til Åsmarka IL. Ca 6 km ble turen, og det er en passe ettermiddagstur.
07.04.09 Tirsdag
Lettskya og disig på formiddagen men skyer mer og mer over utover dagen. Makstemp: +7,5 og mintemp: +0,8. 13 mm regn i løpet av kvelden og natta.
Jeg og Rita tok med oss Skaidi og Prikken på tur. I dag var Prikken haltfri, så han fikk bli med. Vi reiste inn til Gammelskolla i Åstdalen og gikk på ski inn til Nyskolla. Der var snøen blitt så rotten at vi datt mye igjennom, så vi snudde der. Det blåste ganske mye på snaufjellet, derfor gikk vi ned i skogen igjen før vi stoppa og tok en rast. Turen ble på ca 10 km.

Her er vi ved Nyskolla. Jeg har akkurat gått meg ned gjennom snøen med begge skiene og står på kne og tar dette bildet. Rita lurer på hva jeg driver med. Måtte grave fram skiene for å få de løs. Bak Rita skimtes skiltet til Stor-Elvdal.

På tur tilbake igjen. Bedre bæreevne på snøen her.

Vi fant oss rasteplass ved Smedstadsætra, med utsikt mot Gjertrudsfjellet.

Prikken og Skaidi nyter også utsikten, Kotuva i bakgrunnen.

Jon pakka bilen tidlig, og var på veien omtrent ved halv sju-tida. Han skulle ha ansvaret for transporten på jaktturen til Sverige. Målet var Kisa i Östergötland, der de hadde fått avtale om villsvinjakt, og dit er det i underkant av 600 km. Målet var å komme til Kisa i god tid slik at de ble installert i husrommet i tide for å kunne få en blund før de skulle sette seg på post. Etter en lunch på Värmlands-Rasta, og en stopp på Jaktia i Örebro så holdt reiseskjemaet godt. Vår vert i Kisa viste oss rundt på de postene vi skulle sitte, og nøkler ble overlevert.

Dette bildet viser en av postene. Ikke noe stort slott, men velfungerende til formålet.

08.04.09 Onsdag
I dag er det skikkelig ufyselig vær! Det snør og regner og blåser. Makstemp: +1.8 og mintemp: +0,3. Nedbør: 5 cm snø og 5 mm regn.
Hundene fikk hviledag og vi to-beinte tok en tur til Lillehammer for å skaffe proviant til de mange helgedagene vi sto foran. Vi var visst ikke alene om å tenke sånn... Vi hadde fått invitasjon fra Marit om å komme og hilse på valpene, så vi tok en tur dit på kvelden.

Vy og valpene. Valpene er nesten 4 uker gamle.
Se mer om valpene på Åstdalens kennel

For jegerne i Sverige ga ikke første jaktinnsats noe utbytte. En av jegerne hørte villsvin fra sin post, en fikk sett 5 villsvin som løp over veien foran bilen da han var på tur tilbake fra post og siste mann hadde ikke noe besøk på sin post. Vi så derimot mye merker etter villsvina på alle jorder, beiter og i mange hager.

Her syns litt av resultatet etter villsvin, dette hadde for et års tid siden vært en fin og slett grasplen der eieren hadde kunne benytte sin gressklipper. Nå så det mest ut som en gammel pløyåker som hadde grodd igjen med gress. Tror nok mange i hjemlandet hadde blitt "såra og vonbråten" over å få en slik gartner på besøk.

Tor benyttet også onsdagen til å være skyteinstruktør hos Rimforsa Sportskytteklubb, en klubb med imponerende ungdomssatsing. Bjørn og Jon var også med dit, men det var for å treffe hyggelige folk og få en trivelig prat.

09.04.09 Skjærtorsdag
Regn i dag også, grått og trist. Makstemperatur: + 5,3 og minimumstemperatur: -0,5. Nedbør: 6 mm regn.
Selv om det var dårlig vær, så tok vi med oss Skaidi, Prikken og Imsa på en skitur. Vi tok en tur i Åsetmarka, for været fristet ikke å dra til fjells på langtur. Blaute som drukna katter var vi da vi kom til bilen igjen. Hundeeiere er en spesiell rase! Ca 6 km ble turen på.
På kvelden ruslet vi oss en tur med de som ikke fikk være med på skitur: Binna, Jøtul og Guri. Da var det blitt oppholdsvær.

I Sverige var stemningen bedre, nå hadde det blitt villsvin på en av jegerne, Bjørn fikk besøk på posten sin av en fjorårsgris, som får lov til å bli med til Norge. Tor og Jon fikk også besøk på postene sine uten at det ble noe av det da det ble for mørkt.

Her er posten Bjørn skaut grisen sin på.

Og her er Bjørn på plass i bua.

10.04.09 Langfredag
Lettskya og noe sol. Makstemp: +7,6 og mintemp: +0,3.

Jon kom hjem i natt med ett helt villsvin i bagasjen. Gråhundene og schipperken ble helt ville. Alle mente de hadde eiendomsrett til grisen. Nesten slåsskamp mellom Guri og Jøtul, men vi fikk skilt kamphønene. Prikken derimot, han fant bare noe som lå der han hadde tenkt å gå, så han snuste på det og så brydde han seg ikke mer om det.

Jeg og Rita tok med Skaidi, Prikken og Imsa og reiste til Sjusjøen. Snøen begynner å bli svært dårlig utenfor oppkjørte løyper nå. Vi parkerte ved Kroksjøen og gikk Gjesbusåsrunden, en tur på ca 14 km.
Rita reiser hjem i dag, hun skal på jobb i morgen, så dette er siste turen vår denne påska.

Det er vanskelig å ta bilder i løypa når det er så mye folk. Men vi fant oss en fredelig flekk litt unna løypa for å ta en rast, og der fikk hundene slappe av.

Skaidi

Prikken

Imsa

11.04.09 Lørdag
Strålende sol fra skyfri himmel. Makstemp: +9,0 og mintemp: +1,6.
Etter værmeldinga skulle dagen i dag være siste finværsdagen på en stund, så vi måtte på tur. Jeg og Jon tok med oss Prikken og Imsa og reiste på Sjusjøen. Vi parkerte ved Kroksjøen og gikk en runde om Snultra. En tur på ca 18 km.

Prikken er fornøyd og sliten etter turen i dag. Han har funnet ut at denne senga, som egentlig tilhører Fi, er veldig god å ligge i. Den består av den gamle valpesenga vi brukte til huskyene og en gammel overmadrass til ei dobbeltseng, som er brettet et par ganger. Dette er godt og mjukt skal jeg si deg!

12.04.09 Påskedagen
Overskya men oppholdsvær. Makstemp: +9,2 og mintemp: +0,5.
Været ble bedre enn fryktet, så vi tok med oss Binna og Jøtul på tur. Reiste til Sjusjøen og parkerte ved skistadion. Gikk en runde om Leindalen og Rømåsen, ca 13 km.

13.04.09 2. Påskedag
Strålende sol fra morgenen. Det skyer over utpå ettermiddagen. Makstemp: +9,4 og mintemp: +1,1. Snødybde: 49 cm.
Siste dag i påskeferien, Prikken skulle hjem dagen etter og med dette været måtte vi ut på tur. (Værmeldinga bomma helt) Vi reiste til Sjusjøen og parkerte ved skistadion. Prikken og Imsa var med.

Her har vi Birkebeinerløypa for oss selv! De fleste har nok reist hjem fra påskefjellet.

Utsikt fra Gjesbusåsen mot Kuåsen med Øyerfjellet i bakgrunnen.
Herfra gikk vi til Melsjøoset og tok en liten rast der. Ferden videre gikk om Nysætra.

Utsikt mot Lunkefjell fra Høgfjellet. Prikken og Imsa er flinke.

Lunkefjell 1012 moh.

Imsa og Prikken synes det er fint å være med på tur, selv om det er varmt å være hund med mye pels.

Utsikt fra Vesle Lunkefjell mot Sjusjøen, nå er vi snart ved bilen.
Turen ble på ca 26 km, en fin avslutning av påska.

Så er påska over. Krokusen blomstrer og våren er her

Startside | 2009 | Veret 2009 | Paaske 2009 | Finnmark 2009

Området ble sist oppdatert 13.01.10.